torsdag 3 maj 2012

Vilka djur väljer barnen?




Jag har hört att genusforskning visat att flickor och pojkar som ska välja
ett djur, väljer olika. Pojkar väljer oftare rovdjur, dinosaurier eller liknande, medan flickor oftast väljer husdjur.


Detta ville jag prova med mina 2-åringar. Jag lade flera olika djur i en liten väska och bad två pojkar och två flickor att välja två djur var som skulle få åka i lastbilarna.

En pojke var snabb och valde en dinosaurie direkt. Han tog också en isbjörn. Den andra pojken valde en ko och en häst.

Flickan på bilden ovan tog först en dinosaurie och sedan en hund. När hon började leka med djuren så verkade hunden mer intressant. Den andra flickan valde två små lamm.

Jag kunde ju se att det till viss del stämde med forskningen, men inte helt. Jag tror att det skulle bli ett "tydligare" resultat bland äldre barn. Vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar