söndag 6 maj 2012

pojkgrupp

Pojkgrupp

På vår förskola har vi 12 femåriga pojkar fördelade på åtta avdelningar. För att öka deras möjligheter till kamratkontakter så har vi under det senaste läsåret haft en pojkgrupp en förmiddag i veckan. Som ansvarig för denna grupp inledde jag höstterminen med en planering tillsammans med barnen. Det kom önskningar som kojbygge i skogen, vattenexperiment och bollek. Följande bilder visar en del av våra aktiviteter.



















Då jag nu, i slutet av läsåret, utvärderar arbetet i gruppen så kan jag, ur ett genusperspektiv, se att det har genomsyrats av traditionella "pojkaktiviteter". Jag reflekterar nu över hur jag kunde ha förenat min strävan att ge barnen inflytande med att ändå uppnå en mer varierad verksamhet. Kanske hade pojkarnas önskemål sett annorlunda ut om jag hade samtalat med dem en i taget? Kanske fick de starkare pojkarna mer utrymme i planeringen? Detta ger en bild av dilemmat att å ena sidan sträva efter att ge barnen reellt inflytande och å andra sidan att ha ett lärandeobjekt i fokus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar